Revista Academiei de Muzica "Gheorghe Dima" Cluj-Napoca
ISSN 2360 – 6002, ISSN–L 2360 – 6002
Numarul 4-5, Iulie-Octombrie 2014

Numarul 4-5 » Educatie Muzicala

Do - Re - Mic bilanţ

Deşi s-a conturat ca un proiect de durată şi a primit un nume abia în 2012, programul Do Re Mi Start! a fost prefigurat deja în 2010, când un grup de studenţi îndrumaţi de Ştefana Ţiţeica şi încurajaţi de prof.univ.dr. Adriana Bera au prezentat concertul O vioară mică în cadrul Festivalului Mozart din acel an. Succesul concertului, dar mai ales entuziasmul stârnit în rândul studenţilor muzicieni, au făcut ca acest moment să marcheze debutul unuia dintre cele mai rodnice şi dragi proiecte ale Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj.

A urmat o serie de concerte dedicate micuţilor, iar odată cu sprijinul primit de la Administraţia Fondului Cultural Naţional, dar mai ales prin implicarea constantă a Ştefanei Ţiţeica, în octombrie 2012, proiectul a primit un spor de vizibilitate şi de constanţă în programele prezentate. În prezent programul are un număr mare de „adepţi fideli” în rândul grădiniţelor şi şcolilor clujene, concertele sunt aşteptate cu nerăbdare şi trăite cu entuziasm de către micii spectatori. Fiindcă o trăsătură specială a acestor concerte, subliniată de Ştefana Ţiţeica, adevărat mentor al programului, este interactivitatea lor. Copiii sunt implicaţi în descoperirea muzicii de către moderator, curiozitatea lor este antrenată şi provocată de fiecare dată, şi nu sunt rare momentele de satisfacţie pe care le dă imaginea unei săli pline cu micuţi care tropăie energic, cântă într-un glas sau dirijează meditativ o orchestră imaginară în ritmul muzicii de pe scenă. Pe lângă plăcerea pe care o fac micului public, toate concertele prezentate urmăresc atingerea unor obiective muzicale: înţelegerea ideii de temă şi variaţiune (Melodia costumată), prezentarea instrumentelor (Punguţa cu doi bani, O vioară mică), înţelegerea ideii de compozitor (Bagheta fermecată), prezentarea ideii de operă (Cenuşăreasa) etc.

Însă acestea sunt doar rezultatele „vizibile” ale proiectului. În spatele lor se află o pregătire intensă, care lasă foarte puţin loc întâmplării. Spontaneitatea şi talentul Dalmei Lidia Kovacs, tânără dirijoare dedicată acestor concerte şi moderator constant al concertelor prezentate, se sprijină pe scenarii atent construite, unde nici un cuvânt al textului nu este întâmplător, unde fiecare exemplu muzical şi fiecare interacţiune cu copiii din sală îşi au rostul. Deşi este de dorit întotdeauna, atunci când acest lucru a fost posibil, concertele au fost precedate de ateliere cu cadre didactice susţinute de Ştefana Ţiţeica, alături de oferirea unor materiale ajutătoare acestora (indicaţii şi înregistrări realizate special pentru acest proiect) şi de vizite ale tinerilor muzicieni în şcoli şi grădiniţe pentru pregătirea copiilor. Programul oferă, de asemenea, instrumente de percuţie pentru copii acelor cadre didactice care doresc să lucreze cu copiii din grupele lor şi în afara „stagiunii” Do Re Mi Start! Ocazional, concertele sunt prezentate pentru familii, copiii vin însoţiţi de părinţi şi bunici, adulţi pentru care spectacolele nu sunt cu nimic mai puţin captivante şi nu rareori se întâmplă ca, prin mijlocirea copiilor, părinţii să se apropie de muzică.

În fiecare an, în special în timpul Săptămânii Altfel, sute de copii trec pragul sălii noastre de concert, iar bucuria lor este molipsitoare. O bucurie încă şi mai mare este cea pe care ne-o dă ecoul acestui program în rândul tinerilor interpreţi. Deşi pentru mulţi a vorbi pe scenă este o provocare mai mare decât cea de a interpreta o piesă dificilă, şi deşi publicul încă neînvăţat cu convenţiile sălii de concert nu este foarte grijuliu în reacţii, arătându-se plictisit sau „deconectat” de oricâte ori simte acest lucru, sunt foarte puţini studenţii care nu îşi doresc să revină în aceste concerte, iar un frumos efect de contagiune se arată în tot mai desele iniţiative ale studenţilor în a organiza ei înşişi concerte pentru copii.

Să încheiem prin a spune că aceste concerte sunt benefice ar fi foarte puţin spus. Că ele sunt necesare şi că ne-am dori ca ele să fie incluse în aria curriculară în învăţământul primar şi preşcolar, este iarăşi de la sine înţeles. Vom scrie în schimb despre planurile şi dorinţele noastre: să implicăm cât mai mulţi tineri muzicieni în realizarea acestor concerte, să lărgim oferta programului pentru a se adresa şi adolescenţilor, să implicăm într-o mai mare măsură instituţiile de spectacol din oraş, instituţii care pe termen lung vor beneficia de efectele acestor concerte şi, nu în ultimul rând, să ne bucurăm cu toţii în continuare.

Corina Ceclan

© fotografii: Alin Tănasă

 
Copyright © 2014 Academia de Muzica "Gheorghe Dima" Cluj-Napoca. ISSN 2360 – 6002, ISSN–L 2360 – 6002. Toate drepturile rezervate.